Home » מודל פדגוגי
המודל הפדגוגי שפותח על ידי ארתור זמשמן, מנכ"ל Ytek מבוסס על מחקרו שבחן את תרומתה של סביבת למידה טכנולוגית מבוססת רובוטיקה ופתרון בעיות לפיתוח חשיבה גיאומטרית ודפוסי חשיבה הנדסיים בקרב תלמידים.
המודל מתבסס על הגישה המבנית ללמידה והוראה שמציעה שיטות חדשניות המגבירות את המוטיבציה הפנימית ומפתחת תהליכי חשיבה מסדר גבוה. גישה זו גורמת לתלמידים להיות אקטיביים וללמוד מתוך הכרה ומודעות לתהליך בדרך חווייתית. בנוסף, היא מעודדת פיתוח חשיבה מדעית המבוססת על חקר, בדיקה שיטתית ויכולת ניתוח. סביבת הלמידה תורמת גם לחיזוק אוריינות שפתית, מתוך הצורך לתקשר, להסביר ולתעד את תהליכי הלמידה.
נועדה לפתח אצל הלומדים מגוון כישורים קוגניטיביים ומיומנויות, תוך עידוד חשיבה מתמטית וגאומטרית ופתרון בעיות. הסביבה מטמיעה דפוסי חשיבה של מהנדסים כמו תכנון, ניסוי והסקת מסקנות, ומעודדת חשיבה מדעית המבוססת על חקר וניתוח
בנוסף, היא מחזקת אוריינות שפתית דרך תקשורת, הסברה ותיעוד. חוויית הלמידה מבוססת על שיקול דעת, למידה מתוך עשייה, והנעה פנימית להתמודד עם אתגרים
הערכת התקדמות התלמידים מתבצעת באופן שוטף ובזמן אמת באמצעות מערכת ממוחשבת שמעבירה את הנתונים לצוות החינוכי. המדידה כוללת מבחני קדם ((pre ולאחר למידה ((post, ומבוססת על מידע אמפירי המאפשר התאמה מדויקת של תכני ההוראה והלמידה, ללא הסתמכות על תחושות או התרשמויות.
הממצאים העולים מהמחקר מצביעים על שיפור מובהק ביכולות החשיבה הגיאומטרית ובדפוסי החשיבה ההנדסית בקרב תלמידים שלמדו גיאומטריה בסביבה מתקדמת זו בהשוואה לתלמידים שלמדו בסביבה מסורתית. שכן, התלמידים בקבוצת ההתערבות הציגו תוצאות גבוהות יותר במבחן 'אחרי' (post) לעומת אלו שבקבוצת הביקורת.
ניתוח איכותני הצביע על כך שבניית אלגוריתם לתכנות הרובוט והתבוננות בו בזמן הסרטוט ממחישות לתלמידים את הצורה הגיאומטרית ואת מאפייניה. כמו כן, העובדה שהמשוב הרובוטי מתקבל באופן מיידי כאשר מתבצעת טעות, עודדה את התלמידים לבדוק את עצמם ולשפר את התכנות באופן עצמאי, ללא צורך בהתערבות של המורה. תהליך זה הביא לידי ביטוי הרגלי חשיבה הנדסיים כגון המחשה, שיפור והתמדה, והגביר את תחושת המסוגלות והמעורבות בלמידה.
הסביבה הפיזית שבה מתקיימת הלמידה אינה רק תפאורה אלא מהווה כלי חינוכי של ממש. כל מרכז שאנו מקימים מעוצב מתוך ראייה פדגוגית שלפיה המרחב הוא שותף פעיל לתהליך הלמידה.
המרכז המודל ניצבות שתי גישות הוראה משלימות המדגישות את מעורבותו הפעילה של הלומד בבניית הידע. השילוב ביניהן יוצר סביבה המעודדת חקר, ניסוי, סקרנות, יוזמה וחשיבה עצמאית, תוך פיתוח דפוסי חשיבה ועבודה של מהנדסים כגון תכנון, ניסוי, שיפור והסקת מסקנות. בהתאם לכך, כל פרט במרחב, מהשולחן ועד לעיצוב הגרפי שעל הקירות, מתוכנן כך שיתמוך בחוויית הלמידה ובמטרותיה.
עיצוב סביבות הלמידה כולל ליווי מקצועי מקיף בכל שלבי הדרך.
החל מהגדרת הצרכים הפדגוגיים, דרך תכנון אדריכלי שמדגיש חדשנות וטכנולוגיה, ועד בחירה מדויקת של ריהוט, ציוד, צבעוניות ואלמנטים גרפיים שתומכים בתהליך הלמידה.
העבודה נעשית בשיתוף פעולה הדוק עם אדריכלים, מעצבים, מנהלים וצוותי הוראה, מתוך הבנה עמוקה של תפקיד הסביבה בהצלחת הלמידה.
בתי הספר שאותם ליווינו באור יהודה ובקריית גת הם דוגמה מצוינת לגישה זו. שני מוסדות אלו זכו להכרה רשמית ממשרד החינוך כבתי ספר חדשניים, לאחר תהליך עיצוב שכלל שולחנות מודולריים, אזורי פעילות מוגדרים בצבע, גרפיקה בהשראת עולמות תוכן מתמטיים והנדסיים, תאורה מותאמת, טריבונות לדיון קבוצתי ופינות חקר המאפשרות למידה פעילה ומשמעותית.
נשאף להעניק לכל ילד וילדה מוטיבציה וכלים להפוך למדענים, רופאים ומהנדסים